.

View Segula סגולה in a larger map

יום שבת, 23 בינואר 2010

לא טוב ליהודים

אהרן אפלפלד נולד בז'אדובה, על יד צ'רנוביץ שברוסיה, על גבול רומניה. אפלפלד הוא ניצול שואה שעלה לישראל במסגרת עליית הנוער בשנת 1946
"מה שהיה שם. הייתי בן שמונה כשהגרמנים והרומנים הופיעו בכפר של סבא וסבתא. ההרג עוד לא היה תעשייתי אז. הם פשוט הלכו מבית לבית והרגו. אני הייתי במיטה שלי ואבא היה בגינה מלפנים. שמעתי את הצעקות. היריות והצעקות. מה קרה שם בדיוק אינני יודע עד היום. יכולתי לדעת ובחרתי לא לדעת. אמא היתה אשה יפה מאוד".

את המשך המלחמה עשית לבד?

"כן. ברחתי אל שדה התירס מאחור ובלילה אבא אסף אותי. היינו בגטו ביחד. היינו בצעדה ביחד. כמה וכמה פעמים הוא הציל אותי. אחר כך הפרידו אותנו ובמשך ארבע שנים, מגיל שמונה ועד גיל 12, הייתי לגמרי לבד. שרדתי. כמו חיה שרדתי".
..."ודאי. אני זוכר את עצמי הולך הביתה בצ'רנוביץ בכיתה אל"ף וכל הילדים צועקים לי רוצח-אלוהים. כלב בן כלב, רוצח אלוהים. זו היתה המוסכמה. זה היה בדם. וזה היה לב הסיפור האירופי-יהודי. מיום שכף רגלנו דרכה באירופה זה היה הסיפור. כי מי שרצח את אלוהים לא יכול להיות בו משהו טוב.
מקור: הארץ

...

מה לומר לאיש שהיה פעם ילד מבועת? אנחנו שותקים. מעלינו רובץ הלילה שבו נטבחו 62 יהודי הכפר בידי הנאצים והמקומיים, ביניהם אמו של אהרן בן השבע. ניצל כששמע את הזעקות והסתתר בשדה התירס מאחורי הבית. והוא בוחר לקרוא מתהילים דווקא את "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד".
אחד האיכרים מתוודה שהיה נוכח בקבורת הנרצחים לפני למעלה מחמישים שנה.
מקור: נאוה סמל מסע לאוקראינה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה