.

View Segula סגולה in a larger map

יום רביעי, 20 בינואר 2010

מדוע דווקא באזורים אלה


אזור ידוובנה
סבל האוכלוסיה הפולנית איננו מצדיק כלל את מעשי תושבי ידוובנה (יתרה מזו, אוכלוסית אזור ידוובנה לא סבלה כלל מהגרמנים). ולא מצדיק את מעשי הסדיזם והרשע בשכנים לבית, לרחוב ולכפר שלא עשו רע לרוצחיהם עד הרגע בו קמו אלה להרגם במיני מיתות משונות במכות, בדקירה, בעריפה ובעיקר באש. מעשי רצח לא מעטים בוצעו בפולין על ידי הפולנים ביהודים בחסות הכיבוש הגרמני. רובם טואטאו מההיסטוריה על ידי מעשי השכחה קולקטיבית. הטבח הגדול הידוע ביותר שבצעו הפולנים ביהודים ארע כאמור בידוובנה. מעט פחות ידוע שבסמוך לו (הן במועד והן גיאוגרפית) אירעו מעשי טבח דומים בעיירות ובכפרים סמוכים בראדזילוב (Radzilow) וונסוש (Wasosz). אירועי רצח דומים אירעו גם בסטאויסקי (Stawiski) ושצ`וצ`ין (Szczuczyn) הסמוכות. לא ברורה הסיבה לריכוז גיאוגרפי זה (כ-15 ק"מ בין ישוב לישוב) של מעשי הטבח ומנסים לייחס זאת לגורמים שונים. מאפיין נוסף שסותר מעט את טיעוניי בפסקאות הקודמות הוא שהכמורה והמנהיגות המקומית לא מנעה ואף לקחה חלק פעיל בפשע.

ראדזילוב
קצת היסטוריה. אזור זה בפולין, היה בשנים הראשונות למלחמה, על פי הסכם ריבנטרופ מולוטוב (ההסכם בו גרמניה וברית המועצות חילקו את שטחה של פולין בינהן) בריבונות רוסית. עם פלישת גרמניה לרוסיה בשנת 1941, נכבש האזור על ידי הגרמנים. הטבח הראשון החל לא בידוובנה אלא בעיירה ראדזילוב הסמוכה. ב-7 ביולי 1941 בוצע פוגרום נורא ביהודי המקום. מאות נרצחו. הרוצחים היו שכניהם של הנרצחים. סיום הטבח היה נורא וסדיסטי. במעשה שהפך לסמל לשאר מעשי הטבח באזור, היהודים שלא נרצחו בחרב, בחרמש או במקל, נדחסו באסם מקומי שהוצת באש. מעשה הטבח, שבוצע על ידי השכנים הפולנים וכפי שידוע לנו היום, ללא נוכחות פעילה של חיילים גרמנים גרם הלם מוחלט בקרב יהודי הסביבה.

בראדזילוב מבקרים מעט אנשים. רוב המבקרים באזור מסתפקים בביקור בידוובנה המרכזית יותר והסמוכה יותר לעיר לומז`ה ולמסלול הביקור הפופולרי בבית הכנסת בטיקוצ`ין. בראדזילוב קיים אתר הנצחה הקטן, לא מחולל אך מוזנח למדי. האתר מצוי במקום בו עמד האסם בו נשרפו התושבים האומללים של העיירה. ביקרתי שם והתייחדתי עם זכרם. שמש זורחת ושלווה כפרית. אין ציון שמבצעי הטבח היו מקומיים. משם המשכתי לאזור בו היה בית העלמין של העיירה. השטח מחוק לחלוטין. גם יתר בתי העלמין היהודיים באזור נהרסו. מחיקת זכר היהודים באזור עולה בקנה אחד עם מעשי האוכלוסייה המקומית. גם בוונסוש, בסטוויסקי ובשצ`וצין הצפונית בעיירות האזור, אשר גם בהן בוצע טבח על ידי הפולנים, אין כל תשתית יהודית. אתרי הנצחה צנועים מצויים בהן ללא ציון מבצעי הרצח.

ידוובנה
עוד קצת היסטוריה. יהודי האזור המבוהלים ששמעו על מעשה הטבח בראדזילוב, פנו לעזרה למנהיגות המקומית בעיר המחוז לומז`ה (Lomza). הפנייה לראשי הכמורה בעיר שידברו על לב תושבי העיירות ושירגיעו את הרוחות לא נענתה. המנהיגות המקומית התעלמה מהאירועים. יתרה מזו, כפי שיקרה בידוובנה, מעשה הטבח אורגן ונוהל על ידי ראש העיירה.

חלפו מספר ימים. יהודי הקהילה הקטנה של ויזנה הגיעו לידוובנה לחסות תחת כנפי הקהילה הגדולה יותר. האומללים לא תיארו לעצמם שבכך חרצו את גורלם המר. האוכלוסיה הפולנית מצידה התארגנה לטבח נוסף ו"כוח עזר" הגיע מכפרי הסביבה. ב-10 ביולי 1941 החל הטבח.אני מבקר כאן בבוקר בהיר וחם. אני מניח שאותו יום בחודש יולי 1941 היה חם כדרכם של ימי קיץ בפולין. איכרים מוליכים את פרותיהם ברחובות העיירה למרעה. אחרים לוקחים בעגלה כד חלב או שניים מחליבת הבקר ל"מחלבה" המקומית (מבנה קטן עם מיכל גדול בו מרוכז החלב טרם שיווקו). הפרות, בימינו כמו בעבר, לא מכירות במלחמות ובמעשי רצח בין בני אדם. יש לחלבן ויש להאכילן מדי יום.

גם אז באותו יום נורא, קמו בוודאי האיכרים לשגרת יומם, חלבו, הוציאו את הפרות למרעה דרך רחובות הכפר והלכו לשרוף את שכניהם היהודים. ליהודי העיירה לא היה סיכוי נגד שכניהם המתוגברים ב"כוח העזר". מאות מעשי רצח אירעו ברחובות. אותם רחובות בהם מוליכים האיכרים את הבקר. כמו בראדזילוב גם כאן אולצו הנותרים להיכנס לאסם. התעורר ויכוח בין איכרי ידוובנה. הסיבה לויכוח היתה שאף אחד לא מוכן שישרפו את רכושו.

תם אותו יום נורא. האיכרים החזירו את הפרות מן המרעה. 1600 יהודים היו בין המתים. שנים לאחר מכן בחפירה שבוצעה בשרידיו המפוחמים של האסם, נמצאו שרידי מאות שלדים שנאספו ונקברו בקבר אחים בשטח החרב של בית העלמין היהודי הסמוך. אתר ההנצחה בעיירה מרשים ומאופק. המקום מצוי בסמוך לשטח בית העלמין היהודי. רבים מבקרים כאן, מקיימים טקסים ומתייחדים. בכניסה לבית העלמין מצויה מצבת אבן דהויה על קבר האחים בו הוטמנו שרידי קורבנות השרפה.
מקור: למטייל


...ביקונט מנסה למקם את יידוובנה של טרום מלחמת העולם השנייה בסביבתה הגיאו-פוליטית ושואלת: "מדוע דווקא באזורים אלה הגיעו הפרעות ומעשי הרצח לממדים גדולים יותר מאשר באזורי פולין האחרים?" תשובתה, המבוססת על קריאת העיתונות המקומית ועל שיחות עם אלה שחיו שם באותם זמנים היא, שהדבר נבע בעיקר מהדעות הלאומניות הקיצוניות, מהאנטישמיות החריפה ומעמדות קיצוניות של הכנסייה.
מקור: הארץ

...בעדויות של יהודים ניתן למצוא התייחסות לתקיפות, מעשי שוד והשפלות שכוונו נגד היהודים, ואפילו על ציד תושבים יהודים ושמירה עליהם למען הס"ס Goniądz גוניונדז ,(Radziłów) רדזילוב ,(Wizna) ויזנה ,(Grajów) בידוובנה, גראיוב
ומקומות אחרים... (Kolno) קולנו
"הם" ו"אנחנו" ישראל גוטמן

קישורים
Burning Alive
A Different View on the Łomża Region in Poland
רדזילוב ושצ`וצ`ין
סיפור אצילות הנפש של ויקטוריה ויוסף אולם
הספר "שכנים"
מיזם פולני  'יהודי אתה חסר לי' מוחה כנגד מערכת החינוך בפולין שהתעלמה במשך שנים רבות מהבעייתיות שביחסי פולנים יהודים בשנות המלחמה.

שחזור שריפת האסם בידובנה ע"י פולני קתולי העונה לשם: Rafal Betlejewski

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה