.

View Segula סגולה in a larger map

יום חמישי, 29 באפריל 2010

תמונה מן העולם אשר שקע


עם תום המלחמה הגיעה השמעה הלא ־ טובה , על רציחתו של בנש״ק ר׳ משנה הורוויץ, בנו של האדמו״ר מרוזבדוב, שנרצח בידי הגרמנים הארורים בלבוב, בירת גאליציא. הרב הקדוש הציג באישיותו טיפוס מפואר, משרידי הדור הישן, אשר כל חייו היו שרשרת גדולה של שקידה בתורה ובחסידות, של הידור וזריזות במצוות.
מייסד השושלתא הרבי ר׳ משה זצוק״ל, היה מפורסם בעולם החסידות כחד מקמאי . לעת המחלוקת הגדולה בין צאנז וסדיגורא, הפתיע את בעלי ־ המחלוקת , והכריז שהוא וכל אנ״ש אינם' צד בסכסוך והוסיף שעוד יבוא זמן אשר כולם ישתדכו זה עם זה.
ר׳ מנשה הנ״ל היה חסיד נלהב שלזקנו, אבל בכל הליכותיו ואופן דיבורו התנהג בצניעות והתייחס לכל אחד ב נ י מ ו ס יוצא מהכלל. בשנות השואה, כאשר שמשתי ברבנות ק ט נ ה במדינת אוהיו הגיע אלי מכתב ממנו שאשתדל לשלוח לו ״ניירות״ שיאפשרו בו א ו לאמריקה. כמובן שהשתדלתי להשיג ה״ניירות״, שנתקבל לרב בבית־הכנסת שבעיירה. ותיכף הלכתי למשרד העיריה והמזכיר שהיה יהודי, חתם בגושפנקא של העיריה שהכל בסדר,׳ וכל זאת לא הועיל באשמת הקונסול האמריקאי, שהשיב את ה"ניירות״ לרבי מנשה ז״ל, באמתלא שצריכים לשלחם לבו־קארשט ולא למוסקבה . כפי הנראה שכך קיבל צו מ״מקום גבוה״, שלא להרבות ברשיונות כניסה לאמריקה , כי היה זה בתקופת ״הנשיא הטוב״ רוזוולט...
נשתמרה אצלי תמונה , אשר הרב הקרוש העביר אלי מעיר־המרפא קרעניץ, זמן קצר לפני המלחמה — במרכז התמונה נראה הקדוש ר׳ מנשה הורוויץ הי׳׳ד.
הרב שניאור זושא רייז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה