.

View Segula סגולה in a larger map

יום רביעי, 30 בדצמבר 2009

כלי מיטה מעוטרים מאם שנספתה

פרופ' שאול פרידלנדר נולד ב-1932 בפראג למשפחה יהודית מתבוללת. עם כיבוש צ'כיה על ידי הנאצים ב-1939 ניסו הוריו לברוח אבל לא הצליחו. כשהיה בן שמונה הם הצליחו להיכנס לצרפת. לפני שנשלחו למחנות ההשמדה הם מסרו אותו למנזר של נזירות קתוליות, וכך ניצל.
פרידלנדר גדל במנזר בזהות נוצרית. כשהיה בן 15, זמן קצר לפני טקס משיחתו לכומר, הוא נשלח לשיחת חיזוק עם בישוף בכיר בעיר אחרת, שם הובהר לו מה המשמעות של להיות כומר שמוצאו ממשפחה יהודית. פרידלנדר ידע על עברו כיהודי, אבל לא ידע דבר מעבר לכך.
"בעקבות השיחה הוא החליט לחזור ליהדות", אומר יניב. "הוא יצר קשר עם הסוכנות היהודית, זו העבירה אותו לפאריס, ובמשך שנה חי עם משפחה אומנת יהודית דתית ולמד בתיכון. ב-48', כשפרצה מלחמת העצמאות, הוא רצה להילחם. בתנועת 'הבונים' אמרו שהוא צעיר מדי, אז הוא הלך לבית"ר ואמר שהוא בן 17, וכך העלו אותו על 'אלטלנה' והוא הגיע לארץ".
פרידלנדר לימד היסטוריה באוניברסיטת תל אביב וכיום הוא חי רוב הזמן בקליפורניה ומלמד היסטוריה באוניברסיטת קליפורניה. הוא נשוי לחגית ולהם שני בנים ובת וכמה נכדים.
למאמר המלא בהארץ


בהרצאה שנשא ביד ושם במלאת 70 שנה לפרוץ מלחמת העולם השניה עמד על הקשר בין הקושי של היטלר להגיע לניצחון והתגברות האנטישמיות בכל אירופה. הוא מדגים את הולנד כמדינה שהאנטישמיות בה גברה בעת שצבא גרמניה התקשה להשיג את הניצחון ברוסיה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה