.

View Segula סגולה in a larger map

יום ראשון, 27 בדצמבר 2009

אקסודוס

'יציאת אירופה תש"ז - אקסודוס 1947' נחשבת ובצדק לאנית הדגל של מבצע ההעפלה - סיפורה הוא הדרמטי, המפורסם ורב התהודה שבכל עלילות העליה הבלתי ליגאלית.


במבצע בריחה דרמטי ב-11 ביולי 1947 התחמקה האניה מנמל סט שבצרפת כאשר על סיפונה 4530 ניצולי שואה שהגיעו ממחנות עקורים בגרמניה ואוסטריה. האניה, עם צוות של מתנדבים יהודיים מאמריקה ומלווים ארץ-ישראליים מהפלי"ם והמוסד, עשתה את דרכה לארץ תוך מעקב צמוד ומסיבי של הצי הבריטי. מפקד האניה היה יוסי הראל,רב-החובל היה יצחק ("אייק") אהרונוביץ, והמלווים היו מיכה פרי, צבי ("מירי") כצנלסון, סימה שמוקלר וה'גידעונים' עזריאל ענב ומקס כהן.


בעימות חריף עם הבריטים מול חופי הארץ ב-18 ביולי נהרגו שני מעפילים ואיש צוות אמריקאי ונפצעו מאות. המחזה של האניה החבוטה והמעפילים הרצוצים השפיע עמוקות על חברי ועדת אונסקו"פ ותרם לגיבוש המלצותיה שהובילו בהמשך להחלטה ההיסטורית של הכ"ט בנובמבר.
הבריטים שינו את מדיניות הגירוש והחליטו על החזרת המעפילים לארץ המוצא. שלש אניות גירוש החזירו את המעפילים לצרפת ושם, מול נמל פורט-דה-בוק, התפתחה דרמה שהסעירה את דעת הקהל העולמית כאשר המעפילים סירבו בתוקף לרדת והמשיכו לשהות על האניות בתנאים קשים ביותר. אנשי פלי"ם במקום, תחת פיקודו של ניסן לויתן, פעלו יחד עם אנשי ה'מוסד' בשמירת קשר עם המעפילים, אספקתם במזון ותרופות ובעידודם להמשכת המאבק. לאחר למעלה משלשה שבועות התייאשו הבריטים מהמצב, הפנו את אניות הגירוש לאזור המבורג בגרמניה, ושם הורידו את המעפילים בכח והחזירו אותם חזרה למחנות עקורים. החזרת ניצולי השואה לארץ המרצחים השלימה את התבוסה הבריטית המוחלטת בעיני דעת הקהל הבינלאומית.


ראיון אחרון עם 'אייק' - רב החובל של אקסודוס
סיפורה של ספינת המעפילים אקסודוס, מפיו של רב-החובל 'אייק' (יצחק אהרונוביץ). הדברים נכתבו בעיצומה של המערכה, ב - 31.7.1947.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה