.

View Segula סגולה in a larger map

יום רביעי, 9 בדצמבר 2009

הטבח בידוובנה

הטבח בידוובנה אירע ביולי 1941, עת נרצחו יהודי העיירה ידוובנה (Jedwabne) הסמוכה לעיר לומז'ה בפולין, על ידי שכניהם הפולנים. במשך שנים יוחס המעשה לגרמנים, אך בשנת 2001 חשף ההיסטוריון יאן טומאש גרוס כי הפולנים הם שביצעו את הטבח




הצג את Segula סגולה במפה גדולה יותר

ההתקפה הגרמנית על ברית המועצות ביוני 1941 הביאה לכיבוש גרמני של שטחים שהיו שייכים לפולין, ונכבשו על ידי ברית המועצות בשנת 1939. יחידות השמדה גרמניות מיוחדות הנקראות איינזצגרופן החלו פועלות בשטחים אלו, כמו גם בשטחי בלארוס, אוקראינה, רוסיה, ליטא, לטביה, ומשמידות את האוכלוסייה היהודית. במסגרת פעולתם הופצה בשטחים אלו תעמולה לפיה היו היהודים משתפי פעולה עם המשטר הקומוניסטי השנוא.
ביולי 1941 הושמדה כל האוכלוסייה היהודית בכפר ידוובנה, כפר בן 2,500 תושבים בפולין ליד העיר לומז'ה. רוב הקורבנות נשרפו חיים באסם. אין לדעת כמה נספו באירוע, ומספר הקורבנות מוערך על ידי גורמים שונים בטווח שבין 380 ל-1,600 קורבנות.
במשך שנים רבות יוחס טבח ידוובנה לאיינזצגרופן. בשנת 2001 פרסם ההיסטוריון האמריקני ממוצא יהודי-פולני יאן טומאש גרוס את ספרו "שכנים" אשר בו קבע כי המדובר בפוגרום בו נרצחו 1,600 יהודים על ידי שכניהם. גרוס תיאר כיצד הוכו היהודים למוות, בותרו ונשרפו על ידי שכניהם הפולנים, ללא כל מעורבות גרמנית.
פרסום הספר עורר סערה בפולין. רבים חלקו על מסקנותיו, ופרופסור תומאס סרטזמבוס קבע כי למרות שמספר פולנים היו מעורבים, הייתה היוזמה לטבח, כמו גם רוב ביצועו, בידי הגרמנים. לאחר חקירה מקיפה פרסם המכון הפולני לחקר ההיסטוריה דין וחשבון בו תמך ברבים ממצאיו של גרוס, אם כי קבע כי באירוע נרצחו 380 אנשים ולא 1,600 כטענת גרוס. כן טענו כי במקום נכחו אנשי משטרה גרמנים, וכי עדים מאשרים נוכחות חיילים גרמנים במקום, בעוד שעדים אחרים טוענים כי במקום לא היו כלל גרמנים.
כיום אין המטילים ספק במעורבות פולנים לא יהודים ברצח בידוובנה, אך שאלת המעורבות הגרמנית נותרה פתוחה. תושבי העיירה עצמם מכחישים את מעורבותם, אך מרבית הציבור הפולני מקבל את גרסתו של גרוס.
בשנת 2001 השתתף נשיא פולין אלכסנדר קבשנייבסקי בטקס לציון 60 שנה לטבח, בנוכחות שגריר ישראל בפולין דאז, הפרופ' שבח וייס. במעמד זה הכיר קבשנייבסקי באחריות הפולנים לטבח, באמרו:
"אנו יודעים בוודאות כי בין הרודפים והרוצחים היו אף פולנים. כאן בידוובנה, אזרחים של הרפובליקה הפולנית מתו בידי אזרחים אחרים (...) בשל פשע זה אנו מתחננים לסליחת צללי הקורבנות ובני משפחותיהם. אני מתנצל כאן כיום, כאזרח וכנשיא של הרפובליקה הפולנית. אני מתנצל בשמי ובשם כל הפולנים שמצפונם נחרד בשל הפשע, המאמינים כי לא ניתן להיות גאה בגדולת ההיסטוריה הפולנית, מבלי להרגיש, בה בעת, בכאב ובבושה על מעשי הרשע אותם ביצעו פולנים כנגד אחרים".
רבים ביקרו את קבשנייבסקי על נאום זה, שכן לטענתם עדיין לא ניתן לדעת מהו בדיוק שאירע בידוובנה. ראש עירית ידוובנה שנכח בטקס, נאלץ להתפטר מתפקידו.

(ויקיפדיה)

קישורים
משעמם בלי היהודים - מירי פז (קובץ וורד להורדה)
Yedwabne: History and Memorial Book
אנה ביקונט, דברים כפי שהם נראים מידוובנה, בתוך: דוד זילברקלנג (עורך), יד ושם – קובץ מחקרים, ל', ירושלים, תשס"ב, באתר יד ושם
דניאל בלטמן, חשבון הנפש הפולני והמבט היהודי, בשביל הזיכרון, 43, 2001, עמ' 12–16, באתר יד ושם
דניאל בלטמן, הם היו פולנים רגילים?, בתוך: דוד זילברקלנג (עורך), יד ושם – קובץ מחקרים, ל', ירושלים, תשס"ב, עמ' 41–54, באתר יד ושם
נטליה אלקסיון, ההיסטוריה הפולנית ושואת היהודים, בתוך: בשביל הזיכרון, 34, 1999, עמ' 34–42, באתר יד ושם
ברברה אנגלקינג-בוני, הבדלים פסיכולוגיים בין פולנים ליהודים בתקופת המלחמה: מבט מוורשה הכבושה, בתוך: בשביל הזיכרון, 39, 2000, עמ' 4–9, באתר יד ושם
Andrzej Kaczynski, "Burning Alive", Rzeczpospolita, May 5, 2000 (באנגלית)
Poles blamed for wartime massacres, BBC, 2 November, 2002 (באנגלית)
יאן טומאש גרוס, ‏אח, שכן, קורבן, באתר הארץ, 25 במאי 2002
הטרגדיה בידוובנה (באנגלית)
שכנים: חלק א', חלק ב', באתר 'למטייל'











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה