.

View Segula סגולה in a larger map

יום שני, 16 בנובמבר 2009

ועידת ברמודה


עמדו מנגדועידה בריטית-אמריקאית בשאלת הפליטים היהודיים, אשר התקיימה באי ברמודה באפריל 1942 - כאשר המתחולל באירופה היה ידוע לפרטיו בעולם החופשי.

את הוועידה יזמה ממשלת בריטניה, כמכשיר לניטרול הדרישה הגוברת בדעת הקהל לסייע ליהודי אירופה ההולכים ונטבחים. מיקומה נקבע ביד משרד החוץ האמריקני, כדרך לצמצם ככל האפשר את הסיקור התקשורתי שלה – שכם שתי המדינות התכוונו מראש שהוועידה בכישלון חרוץ. שני הצדדים נמנעו במכוון מלדון בצורה ספציפית ברדיפת היהודים; הוציאו מכלל חשבון את ההגירה לארץ ישראל; החליטו שלא לדון באפשרות של משא ומתן עם גרמניה על הצלת יהודים; קבעו מראש (בצורה שיקרית) שאין אוניות שיוכלו להעביר פליטים; וסירבו לדון אפילו בהעברת מזון לאסירי המחנות. למעשה, ערב כינוסה של הוועדה היה החייאתה המדומה של הוועדה הבין-ממשלתית לענייני פליטים, והחלטה להקמתה מחנה בצפון אפריקה אליו יועברו 630 פליטים שכבר מצאו מקלטו בשווייץ וספרד.

ועידת ברמודה היתה הגילוי הבולט ביותר של ציניות ואדישות כלפי גורל היהודים מצד הדמוקרטיות הגדולות והחשובות ביותר בעולם.
(דעת - אנציקלופדיה יהודית)



תעודה מס' 36

ועידת ברמודה – סיכומי המלצות (4.43)
1. שלא תעשה שום פנייה להיטלר למען שחרורם של פליטים פוטנציאליים מגרמניה או מטריטוריות הכבושות בידי הגרמנים ; אלא שהועדה הבין ממשלתית תקח את השאלה בחשבון במקרה שהתנאים ישתנו בתאריך מאוחר יותר.
2. שממשלות ארה"ב והממלכה המאוחדת יתיעצו ביחד, מתוך תקוה לפעולה מידית להשיג את השימוש באוניות נייטרליות למען העברת פליטים ; את התפקיד הזה תטיל על עצמה הועדה הבין ממשלתית לאחר שיותקן המנדט שלה.
3. שהרשויות הבריטיות יעיינו בשאלה של הכנסת פליטים לקירינייקה.
4. שממשלות ארה"ב והממלכה המאוחדת ימשיכו במו"מ שלהן עם הממשלה הספרדית למען שחרור מספרד של הפליטים הצרפתיים ושל הנתינים מבנות הברית שהתקבלו לשרות בכוחות המזוינים. אם דבר זה לא יצליח, להעביר את שתי הקטגוריות הללו [לטיפולה] של הועדה הבין ממשלתית.
5. שממשלות הממלכה המאוחדת וארה"ב ישקלו את ההצעות בקשר לפליטים בספרד, שלא מכוסים ע"י ההמלצות הקודמות, כולל :
א. [מתן] רשות כניסה לחלק מהקבוצה לארה"ב בהתחשב בצרכים החוקיים והבטחוניים.
ב. הענקת סרטיפיקטים של רשות כניסה לפלסטינה (בחירת [המועמדים] בידי נציג הסוכנות היהודית, או באם לא ניתן להכניס אותות לספרד, ע"י הנציג הנמצא שם מטעם ה"ג’וינט").
ג. הוצאתם למגורים זמניים בצפון אפריקה, כפוף לשיקולים הצבאיים.
ד. רשות כניסה לקבוצה מוגבלת לג’מייקה.
ה. רשות כניסה מוגבלת נוספת לממלכה המאוחדת.
6. שממשלות ארה"ב והממלכה המאוחדת יפנו לוועד הלאומי הצרפתי כדי להשיג חוות דעת חיובית להצעה להכניס פליטים למדגסקר.
7. שממשלות ארה"ב והממלכה המאוחדת יאמצו ויאיצו בממשלות בנות הברית האירופיות שיאמצו הצהרה משותפת על החזרת הפליטים לבתיהם לאחר המלחמה.
8. שהועדה הבין ממשלתית תתבקש לשנות את המנדט שלה.
9. שהחברות בועדה הבין ממשלתית תורחב.
10. שידאגו להשיג קרנות ציבוריות ופרטיות שיספיקו לפעולתה של הועדה הבין ממשלתית.

ה’ הימלר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה